Stoppen met je eenmanszaak

10 jun 2021


Op een dag stop je als zzp'er

Op een dag stop je als zzp’er met je bedrijf. Omdat het kan, of omdat het moet. Wat de reden ook is, je zal de zaak goed moeten afwikkelen. Welke 5 stappen zet je?

  1. Informeer je klanten en hef je website op
    Klanten zijn je bestaansrecht. Als je zakelijk ophoudt te bestaan, laat je de klanten achter. Informeer ze daarom tijdig en goed. Geef ze eventueel een alternatief voor je producten of dienstverlening. Kondig de bedrijfsbeëindiging ook ruim van te voren aan op je website en social media. Hef pas aan het eind van het hele proces de domeinnaam van je website en je zakelijke accounts op.
  2. Schrijf je uit bij de Kamer van Koophandel
    Schrijf je uit bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Dat kan met een formulier via de website kvk.nl. Je onderneming is dan niet meer als zodanig geregistreerd. De Kamer van Koophandel geeft automatisch je uitschrijving aan de Belastingdienst door. Die stuurt je een schriftelijke bevestiging. Controleer of je deze ook krijgt toegestuurd. Zo niet, dan moet je de bedrijfsbeëindiging nog zelf doorgeven.
  3. Zeg je bedrijfsverzekeringen, contracten en abonnementen op
    Arbeidsongeschiktheidsverzekering, autoverzekering, rechtsbijstandverzekering: deze en andere lopende bedrijfsverzekeringen kan je stopzetten. Dat geldt ook voor zakelijke abonnementen en contracten voor bijvoorbeeld (kantoor)huur, lease, telefonie en internet. Doe het tijdig en zie niets over het hoofd. Kosten kunnen immers doorlopen en voor onterecht zakelijk gebruik kan je een naheffing krijgen.
  4. Sluit je administratie af
    Sluit de administratie van de onderneming af. Dien de jaarstukken tot en met de bedrijfsbeëindiging zo snel mogelijk in. Doe een slotaangifte omzetbelasting. Met de Belastingdienst reken je af voor alle belastingsoorten. De oudedagsreserve zal bijvoorbeeld voor de inkomstenbelasting worden afgerekend. En over goederen die naar privégebruik gaan, zoals een computer, moet alsnog btw worden betaald.
  5. Bewaar de administratie
    De bewaarplicht voor je administratie is 7 jaar. Dat geldt niet alleen voor ondernemers, maar voor iedereen. Bij onroerend goed is de bewaarplicht zelfs 10 jaar. Bewaren mag fysiek, maar ook digitaal.

Natuurlijk stop je pas met je bedrijf als je alle voor- en nadelen goed hebt overwogen. Ook heb je nagedacht aan het leven ná je ondernemerschap. Kom je in aanmerking voor een uitkering? Schrijf je dan vooral nog niet uit bij de Kamer van Koophandel. Oudedagsreserve, stakingsaftrek? Fiscaal valt er vaak veel te verrekenen. Regel de zaken tijdig en in de juiste volgorde. Vooral: laat je goed adviseren over de effecten, zowel zakelijk als privé!


Wil je meer informatie of heb je vragen? Neem dan gerust contact met ons op: 0517 39 99 99 of info@frovdw.nl. Wij zijn je graag van dienst!


Bron: Finfin van Adfiz